Мотоблок - как се работи с него, смяна на масло и други полезни съвети
Публикувано:
2022-07-25 06:11:56
Категории:
Мотофрези, мотоблокове и мотокултиватори
,
Полезни съвети и ревюта
Мотофрезите и мотоблоковете са градински машини, с които може да разрохквате и култивирате почвата. Докато първите са предназначени изключително за тази цел, то вторите имат по-широко приложение. Например, може да бъдат алтернатива на много други градински машини, което разкрива и неоспоримото им предимство - те са мултифункционални.
На пазара има няколко типа мотоблокове. Ако ви предстои да купувате такъв, важно е да знаете по какво се различават. Така ще инвестирате парите си в точната машина. Цените на мотоблоковете варират, което е тясно свързано с набора от характеристики, производителя и вложените материали.
Видове мотоблокове
Според теглото мотоблоковете може да бъдат четири типа.
Суперлеки
Този тип почвообработваща машина обикновено е с работна ширина до 30 см. Не е предвидена за площи с големи размери. Работната й ширина обаче й позволява да я използване на труднодостъпни места.
Друго предимство на много леките мотоблокове е, че са лесни за транспортиране. Ще намерите място за машината дори в багажника на лека кола.
Традиционна практика е във всички класове мотоблокове да се използват четиритактови двигатели.
Леки
Теглото на леките мотоблокове е до 30 кг, като мощността им достига до 4 к.с. При тях работната ширина може да бъде до 90 см. Оборотите на фрезите варират.
Тъй като по принцип работят с четиритактов двигател, не се изисква приготвяне на горивна смес, както е характерно за друг тип двутактови машини.
Средни
Теглото тази категория мотоблокове достига до 100-ина килограма, а мощността може да бъде 7 к.с. Те са със скоростна кутия, задна скорост и възможност да се използват с прикачно оборудване - брана, плуг, сеялка и др.
По-високото тегло и компактните размери на тези мотоблокове ги правят отличен избор за обработка на по-плътна почва. Те са маневрени и лесно ще привикнете с управлението им.
Тежки
Сред най-тежките почвообработващи машини са тези с тегло над 100 кг и мощност до 16 к.с. С тях може да култивирате по-плътни и тежки почви.
Как да подготвите за работа нов мотоблок?
Правилната подготовка на мотоблока за работа е ключова за безупречната му работа. Още докато купувате машината, е добре да се консултирате с търговеца. Той ще ви даде конкретни съвети за модела.
Все пак има няколко базови стъпки. Именно за тях ще стане дума в следващите редове.
Подготовка на мотоблока
Първото, което трябва да направите, след като купите мотоблок, е да проверите нивото на маслото и двигателя. Ако е ниско, добавете масло до отметката. В противен случай още в първите минути работата на двигателя може да излезе от строя, иначе казано, да блокира.
В някои модели мотоблокове има датчик на маслото. Той блокира стартера, когато в резервоара на маслото няма достатъчно количество от него.
Преди да заредите машината, убедете се, че горивната смес, която сте купили, е подходяща за вашия мотоблок. В никакъв случай не наливайте в четиритактов двигател готова смес за двутактов. Горивото за четиритактов двигател се налива отделно от маслото в строго указано от производителя място.
Следващата стъпка е да проверите всички връзки, да затегнете крепежните елементи и да проверите сцеплението, обратния ход и т.н.
Стартиране на мотоблок
Стартиране на мотоблок с ръчен стартер
Когато искате да стартирате мотоблок с ръчен старт, трябва да направите няколко неща. Давате на пълна газ и смукач. Дърпате няколко пъти. Машината пали и плавно връщате смукача. Възможно е двигателят да има прекъсвач. Той представлява електрическо ключе, което има on и off позиция. Ако двигателят разполага с такъв, трябва да е на позиция on. Гасенето на мотоблока става чрез преместване на ключето на off.
Стартиране на мотоблок с ел. стартер
За да стартирате мотоблок с ел. стартер, давате смукач, въртите ключето (като при автомобил) и готово. След това връщате смукача. За да изгасите машината, връщате ключето обратно.
Как да работим правилно с мотоблок?
Един от най-важните моменти при работа с мотоблок е да не забравите да сменяте маслото. При умерено натоварване това трябва да се случва веднъж на сезон.
В никакъв случай не допускайте двигателят да прегрее. Трябва да почива около 20% от времето, през което е работил непрекъснато.
Когато култивирате почвата, не се стремете от първия път да използвате цялата работна дълбочина. Първо обработете на половината от нея. След това другата половина. Така култивирането е по-ефективно и не натоварвате излишно двигателя.
Постарайте се и да не забравяте да смазвате редуктора. Почиствайте от време на време въздушния филтър. Така няма да имате проблеми поне няколко сезона.
Как да култивираме почвата с мотоблок?
Всеки, който използва мотоблок, има своя система за култивиране на почвата. Съществуват обаче два класически подхода.
Първият е като започнете от центъра на полето към единия край. След това завивате на дясно и правите цяла бразда. Този подход е идеален за пролетна култивация на почвата, тъй като снегът между браздите се топи по-бавно и земята остава влажна.
Друг вариант е да започнете от десния ъгъл на участъка. Мотоблокът се движи до края, след това завивате и се връщате обратно.
По време на култивирането на почвата е добре да се съобразите с няколко неща:
- Не обработвайте земята с мотоблок с транспортни колела. Така ще затънете
- Регулирайте плуга като дълбочина на работа, ъгъл на наклон и други важни параметри, които може да спънат работата ви
- Започвайте култивирането с ясна представа откъде ще минете. Редовете трябва да са паралелни. Пробния курс може да осъществите на по-бавна скорост
- При завой не забравяйте да вдигнете плуга от земята
- Ако по време на култивирането, долавяте проблеми - плугът тръгва настрани или земята не се обръща, проверете почвата. Вземете метален прът с диаметър около сантиметър и го вкарайте в земята. При нормална почва той ще проникне до около 30 см дълбочина. Ако достигне едва до 10-15 см, земята е прекалено твърда за мотоблока.
Планово обслужване на мотоблок
Има три типа обслужване, когато става дума за този тип почвообработващи машини.
- Всеки път преди стартиране
- На всеки 100 часа работа
- На всеки 500 часа работа
Преди всяко стартиране е задължително да прегледате състоянието на болтовете на ходовата част, рамата, трансмисията и носещите колела. Не забравяйте да проверите нивото на двигателя и трансмисията, натягането на ремъците и т.н. Слушайте двигателя. Ако издава странни звуци, обърнете се към сервизен техник.
Обслужването на всеки 100 часа работа е важно заради смяната на маслото на двигателя, редуктора и въздушния филтър. Скоростната кутия има нужда от почистване.
На всеки 500 часа пък е важно да се направи основно почистване и преглед на конструкцията на машината.
Как и какво масло да слагаме на мотоблока?
В общия случай първа смяна на маслото се прави при първото стартиране на мотоблока, след като е работил 3-5 часа. С маслото излизат остатъците от производствения процес, така наречения - фабричен прах.
Следващата смяна е необходима след още 5-10 часа.
Нататък смяната на маслото на мотоблока обикновено е на всеки 25-50 часа (зависи от модела). Много зависи от това, колко дълго го използвате и в какви условия.
За всеки случай периодично проверявайте маслото. Ако то тъмнее на цвят, сменете го.
Най-простият начин да смените маслото на мотоблок е докато двигателят е горещ. Ще ви е необходим съд, в който да излеете обработеното масло, и съответно бутилка с ново масло.
Загрейте двигателя, поставете съда и махнете пробката за източване на двигателя и наклонете мотоблока. Изчакайте малко, след което затегнете капачката и налейте новото масло. Или използвайте вакуумна помпа за източване на маслото.
Препоръчително е тази процедура да се извършва в началото на сезона. В края му е безсмислено, тъй като самото престояване на маслото в машината върви ръка за ръка с изтичането на неговата годност и смазочни свойства.
Как да изберем масло за мотоблока?
Изборът на масло зависи от типа двигател. За четиритактовите двигатели има специализирани масла от синтетичен или полусинтетичен тип. Има масла които са подходящи за зимата. Те не се сгъстяват и не замръзват. Същевременно не ускоряват износването на двигателя.
Синтетичните масла са идеални за лятото. Те се загряват по-бавно, поглъщат саждите и нагара и не се възпламеняват при високи температури.
Ако имате колебания какво масло да купите, свържете се с търговските консултанти на магазин Коледжиков. Ние ще ви помогнем да обслужите правилно мотоблока.
Полезно четиво:
От Болгар, Тракия и Иванов Андонов до мотофрезите сега